Přeložit Tuto Stránku
Toyota směřuje k blackberry scénáři? 30.7.2024
Propad prodejů vozů Toyota stále pokračuje, možná se i prohlubuje? Před pár lety jsme varovali, že podobný krach jako Blackberry v roce 2011 může potkat i některé výrobce automobilů, kteří trucují a jako Blackberry opovrhují novými technologiemi, nojo, jak říká klasik: "zmýlil jsem se trošičku :))". Prodeje celosvětově -12%, v Číně -20%, v USA a Evropě -6%, více např. zde
Tesla může mít největší fotovoltaickou elektrárnu na střeše 19.3.2024
Je známo, že Tesla staví své takzvané GIGA továrny. Zajímavé především tím, co se v nich vyrábí. Nová továrna, která má v Texasu vyrábět baterie, je zajímavá nejen z pohledu kapacity výroby - a samozřejmě vývoje! Navíc bylo při návrhu budovy počítáno s tím, že střechu pokryjí fotovoltaické panely - 10 milionů čtverečních stop - jestli dobře počítám, cca 93 hektarů, na které Tesla plánuje umístit 70.000 fotovoltaických panelů :-)
Další výrobce elektromobilů se přihlásil k tesla koNektoru 4.10.2023
Nejdříve Ford, poté Honda, Mercedes-Benz, Nissan, GM, Volvo, Polestar, Rivian a teď Jaguar. Všichni akceptují tzv. NACS konektor (North American Charging Standard). V Evropě máme CCS (Combine Charging system). Otázka je proč dva různé konektory, ale je to již takový kolorit, viz např. smartphony.
Nejprodávanějším vozem na světě je poprvé elektromobil!!! jaký asi? 7.7.2023
No Tesla, samozřejmě, ostatní výrobci mají na elektroauta především reklamy na to co přijde, viz článek níže :-))
LA AUTO SHOW 18.-27.11.2022
od roku 1907!! Každý podzim v Los Angeles, 1.000.000 stop čtverečních (ti amíci na hektary nepřejdou) a letos všechny známé značky prezentují elektromobily. Že VW, BMW, Peugeot, Nissan nikoho nepřekvapí. Ale že Toyota a Subaru, ještě loni zapřísáhlí odpůrci baterií, předvádí elektro-varianty, to potěší
FORD DNES Vyrobil svOji první plně elektrickou variantu F-150!! 26.4.2022
Konečně na trhu. Po několika letech povídání o tom, že Fordova nejprodávanější "korbička" /náklaďáček F-150 bude nabízena v plně elektrické verzi se stalo skutečností. Nedaleko Michiganu sjel z výrobní linky první vyrobený Lightning F-150 :)). Na obr. hlavní inženýrka projektu - Linda Zhang.
ropný král předělal benzinu na nabíjecí stanici 20.2.2022
Shell přeměnil v Londýně jednu ze svých čerpacích stanic na hub pro nabíjení elektromobilů. Chválihodná inspirace Superchargery pana Tesly.
Moje letní foto - s názvem "záložní baterie" 8.8.2021
A Opět k tesle 30.5.2021
Blíží se vyjetí vlajkové lodi pana Muska - Tesly S Plaid. Těžko říct jak přeložit Plaid - snad "v novém kabátě"? Z 0 na 100 km/h za 2s - nejlepší z dosud vyrobených aut. Rychlost 320 km/h!! Tak to u nás nevyzkoušíme snad ani na brněnském okruhu - přitom cena není nijak závratná - ve srovnání s formulovými vozy - lehce přes 100.000 dolarů - v dnešním kurzu kolem 2,5 milionů korun.
HUMMER má plně elektrickou variantu 26.10.2020
Mám radost, pan Musk jistě též - i takový spalovací žrout (100litrů na 100km) pro své příznivce pořídil variantu na baterky A světe div se, první edice daná do prodeje byla vykoupena během 10 min! Za nějakých 120.000$ - asi má dostatečně velký kufr - narážka na příspěvek 21.3.2019 ve vedlejší záložce (k vyjádření pana prezidenta). Obr. níže je ze stránek, kde se Hummer objednává.
První větší cesta naší TEslou - samozřejmě Makarská 26.6.2020
Možná si říkáte, jaký bude příběh ve srovnání s cestou před téměř čtyřmi lety Nissanem - přemýšlím o tom a napadá mě jen to, že tentokrát to bylo úplně něco jiného - nejen co se týče vozu, ale především ta nabídka nabíjení :-)) Ale napínavých situací je i tak dost - uvidíme jestli něco vytvořím Ochutnávka zatím ve formě dvou obrázků z nabíjení vKarlovaci...
Jak TESLA ZÁVODÍ 14.2.2020
TESLA 3 se na japonském okruhu Tsukuba Circuit v prefektuře Ibaraki zařadila časem 1:04.07 minuty mezi nejrychlejší vozy světa. McLaren F1 zvládl okruh o délce 1,24 míle za 1:04.06, Porche 911 GT3 za 1:04.08. TESLU 3 upravila a test provedla firma Unpluged performance - ovšem "netunila" motorovou ani bateriovou část, pouze brzdy, závodní pneu, odpružení a pár "křidélek" - více zde, resp zde. Teď se plánuje výlet na Nürburgring s cílem narušit hegemonii vozů Porsche na tamním okruhu
KONEčně jsem se dočkal! MOL se nestydí za nabíječky 27.11.2019
MOL se bez ostychu pustil do skutečně systémového zavedení nabíjecích stanic na svých čerpacích stanicích. Nejen co do počtu - 22 míst do konce roku! Ale i co do propagace. Krásné logíčko (logo autíčka se zástrčkou) je na upoutávce hned vedle diesel a 95 log.
TESLA CYBERTRUCK - za tři dny 200.000 objednávek 25.11.2019
I přes ostudu s rozbitými nerozbitnými skly má Elon Musk dle jeho vyjádření již 200.000 objednávek! Video z úvodní předváděčky po kliknutí zde. Obr. níže "vypůjčený" z úvodní stránky tesla.com.
Městské úřady se elektrifikují - chválím 7.11.2019
Nejen osobní doprava se dá provozovat "na baterky" - a nemám teď na mysli ani kamiónovou dopravu, kterou k 17. listopadu 2017ohlásil Elon Musk - viz článek z té doby na jiném místě. Mluvím o běžných malých víceúčelových náklaďáčcích. Je to tiché, prakticky bezúdržbové, baterie na dojezd 150 km se přes noc nabije v jakékoliv zásuvce. Jsem rád, že i v mé městské části si takové vozítko pořídili
elektrowesternový sraz Boskovice 21.9.2019
Již 2. ročník příjemného poprázdninového setkání s řadou soutěží ve stylu Westernového městečka, místo zlatokopání, lithiokopání, místo rozdělávání ohně výroba elektřiny vlastní silou a večer countrybál jako countrybál - no prostě fajn
Barum Rally - Green Rally 19.8.2019
Nakonec jsme naše umístění zaokrouhlili na tucet- viz info z prvního dne v aktualitách. Postupně budu publikovat naše videa a fotky. A jak jinak, začneme naší vlajkovou lodí, kterou byl test na RZ Březová z prvního dne.
E.ON vs. ČEZ 1.4.2019
E.ON zpoplatnil nabíjení. Na první pohled smutná zpráva. Při komplexním pohledu ovšem potěšující! A ve srovnání s ČEZem a jeho nefér anti-konkurenčním čipem pro nabíjení zcela excelentní. Chválím E.ONu nejen perfektní poměr a rozvrstvení cenové nabídky, ale i přístup E.ONu k propagaci elektromobility na jejich stránkách
ideální dobíjecí stanice pro parkoviště 1.11.2018
Jak tak člověk jezdí elektromobilem, začne si dříve nebo později uvědomovat, že elektřina je všude kolem nás. Jeden ideální stojan jsem objevil asi 15 km od mého bydliště. Tolik zásuvek! A parkoviště není daleko! Kdo mi první napíše, kde je tento stojan umístěn, má u mě malý dárek (ne oblíbený bateriový článek od Tesly).
e-Rallye Mnichov-Degendorf-PRaha-Brno-Ostrava 11.10.2018
Organizováno Asociací ASEP (ta moravská) a co jsem viděl (Brno a Ostravu) bylo připraveno výborně. Pokud se bude dařit plnit přednášené myšlenky řečníků - a k mému překvapení přišel elektromobilisty pozdravit i ministr životního prostředí pan Brabec - bude se elektromobilita zdárně rozvíjet - atmosféra z Brna a závěrečný parking v Ostravě mým Iphonem.
Barum Rally - Green Rally 2. ročník 26.8.2018
Stane se Green rally podobným fenoménem jako Barum rally samotné? Nevím, ale i druhý ročník vyšel skvěle, opět jsme se dobře bavili. Ostatně hodně napoví video, které pořídil můj kolega spolujezdec. Potěšilo nás, že jsme oproti loňskému roku vylepšili naše umístění. Doufám, že tento trend udržíme i v příštím roce. Fotografie i video ve formátu 360° po kliknutí zde
Královská Svatba s novým elektromobilem 19.5.2018
Skvělý počin Harryho a Meghan pro propagaci elektromobility. Řekl bych lepší než nedávné vyslání Tesly na oběžnou dráhu. Překvapivě i naše veřejnoprávní média přinesla v přímém přenosu zmínku o typu vozu. Klasický retro jaguár s novým pohonem. Příklad, že každé auto lze předělat na elektro - a nemusí se čekat desetiletí, jak často slýcháme
Barum rally - Green rally 1. ročník 10.10.2017
Dozvuky letní akce - krásné video... jen si klinouthttps://www.youtube.com/watch?v=7dHDWwoyucI&feature=youtu.be
Barum rally - Green rally 1. ročník 28.8.2017
Nejen abych se neopakoval, ale tentokrát musím použít označení VYNIKAJÍCÍ akce. Organizátoři Green rally připravili účastníkům a jistě i divákům zážitek, na který se nezapomíná. Už sama myšlenka udělat elektromobilní akci v rámci klasické Barum Rally, která každoročně přitáhne stovky a tisíce diváků, je počin hodný následování. A pak možnost být přitom mezi skutečnými závodními jezdci, ochutnat ty pocity vzrušení a napětí, včetně slavnostního startu ze startovací rampy s komentátorem jako i téhož při vyhlašování výsledků - před davy lidí čekajících na burácející motory svých miláčků. Na druhou stranu si člověk uvědomí, že elektrovůz nemůže se závodními auty soupeřit o diváckou přízeň - aspoň ne v tom co se kulisy týče - však si ani nikdo nevšimne, že něco jede - uvidíme, třeba se najdou jiná lákadla...
Zážitků "z natáčení" je tolik, že bych jistě co do rozsahu hravě překonal své loňské vyprávění o cestě Leafem do Chorvatska. Když ne textově, tak obrazovým materiálem stoprocentně. Popřemýšlím. Zatím se musíte spokojit s popisy na oficiálních stránkách Green Rally a možná řadě dalších blogů, jejichž autoři jsou produktivnější než já. Pár obrázků ode mě ze startu, posádku, z občerstvení v Luhačovicích a něco navíc.
pro změnu dobrá akce e-Toure Europe 9 capitals - 9 days 10.6.2017
Tentokrát dobrá, protože jsem se vydal na start tohoto podniku do Mnichova i já. Tour pokračuje přes Lucembursko, Belgii, zpět do Německa, ČR (Kutná Hora - nikoliv capital, ale nevadí), dále Slovensko, Chorvatsko, Slovinsko s cílem v Rakousku (Salzburg). Link na oficiální stránky zde, pár fotografií ze startu zde a zde a zde :))
Mimochodem, cestou z Brna do Mnichova jsem se snažil nabít na rychlonabíječce v Mühldorfu, GE. Ale klasicky je zde možnost nabíjení jen na kartu společnosti, která rychlonabíječku provozuje. Hlavně, že si napíšou: "Spolufinancováno evropskou unií!!" Vtipné. Asi nejsem z evropské unie. Zdá se, že skutečně budeme muset mít v evropské unii desítky až stovky různých registrací, škoda :-((.
A další dobrá akce! e-jantarová cesta 28.5.2017
Dobrá asi i proto, že konala se (jako ta předchozí) v Ostravě - zdá se, že Mecce elektromobility v ČR. První ročník organizovaný panem Rajchlem, viz jeho stránky zde, a video z akce zde. Jako že jsem na videu i já mě potěšilo i překvapilo. Ani jsem si neudělal žádnou reklamu - příště - vše dopadalo tak, že druhý ročník jistě bude. Jeden obrázek dokreslující atmosféru (nabíjení bez zlatokopů) zde.
koneČně Zase jednou dobrá akce! 12.5.2017
Konečně, po zoufalých pokusech na různých energetických kongresech, veletrzích a jejich doprovodných akcích se podařilo dát dohromady skupinu skutečných zájemců o elektromobilitu - nejen informovanou, ale i se zájmem o věc jako takovou - nejen zisk z ní. Že by to bylo tím, že se tentokrát neúčastnil žádný z dodavatelů strategických komodit ani žádný z lidí zajímajících se především o benefity? Překvapila i stručná a faktická úvodní slova poslankyně evropského parlamentu a představitelů města i kraje (konalo se v Ostravě). A tito vydrželi až do konce - a vyslechli si řadu přednášek, které skutečně mířili k podstatě věci - viz mé starší poznámky, nebo otázky z mé první strany. Těžko jmenovat nejlepší přednášku - jistě se budou všechny dát dohledat na stránkách Libros.cz - organizátora akce! Dobrá práce pánové! Díky.
František má elektromobil 1.3.2017
Ne já, ale Petrův nástupce! Zajímavé je, že si vybral stejný typ jako já - to bych měl svoji letní cestu přeložit ještě do Italštiny, nebo lépe Španělštiny... :). Podle neověřených zdrojů prý dostal ve výbavě lepší nabíječku, tj 30kW nabije za 1h. Tak nevím, já za 4... (otázka je jestli se připojuje k zásuvce AC, nebo si pořídili rychlonabíječku DC?
Nabíjecí stanice 230/400V 8.1.2017
Zajímavý úkol, hledat oficiální stránky pro nabíjení z běžných zásuvek 230V nebo 400V. Ty vyrábí kdekdo :) Hmm...
Bohužel výrobci aut si ulehčili život a řekli si, že se nebudou starat o kompletní nabíjení uvnitř auta (Ještě že výrobci sekaček, pil, vrtaček, notebooků apod. nám nekomplikují život). Takže - pokud se nabíjí z 230/380 (obecně AC - střídavým proudem) platí pravidlo, že v cestě mezi zásuvkou a autem musi být komunikacní jednotka (naštěstí jednoduchá a může být i uvnitř konektoru), která hlavně zajišťuje, že konektor na konci kabelu směrem k autu nebude pod napětím, dokud se auto nepřipojí - bezpečnost, chápu.
No a bylo by nudné, kdyby na straně aut existoval jen jeden typ konektoru. Takže když Japonsko přišlo s tzv. Yazaki 5-ti kolíkovým konektorem - viz norma SAE_J1772, evropští inženýři přispěchali s vylepšením a vznikl tzv. Mennekes 7-mi kolíkový konektor - viz norma IEC-62196-2. Překvapivě komunikační protokol po servisnich vodičich je v obou připadech stejný .
Nabíjecí stanice CCS 4.1.2017
A teď jsem dohledal oficiální stránky CharIN e.V., asociace založené v roce 2012 evropskými výrobci aut (rozumí se německými), proto je v názvu e malým a V velkým písmem - Charging INterface INiciative eingetragener Verein (občanské sdružení). Pro větší komfort uživatelů asociace zavedla kombinovaný systém DC a AC (stejnosměrného a střídavého) rychlonabíjení, tzv. CCS (Combined Charging System)
Nabíjecí stanice CHAdeMO 2.1.2017
Právě jsem objevil oficiální stránky CHAdeMO, asociace založené v roce 2010 Japonskými výrobci aut, která jako prvni uvedla na trh systém pro DC (stejnosměrné) rychlonabíjení. Na strankách je perfektní mapa nabíjecich stanic s timto standardem (kolik jsem mohl ušetřit času, kdydy Nissan používal v navigaci jako zdroj tyto stránky...)
Moje první jízda "tramvají" In English here 12.12.2016
Vypůjčil jsem si nadpis od klasika, ale ani není moc od věci - nejen díky pohonu, ale i těm strastem, kterých je pořád ještě vice nežli slastí. A i těch několik málo (cenových) se nám vytrácí. Ještě že ty technické se mohou jen zlepšovat, to zrychlení... greate!!
Ukázka z vyprávění:
Zagreb - Gospič
Stav 243 km na dojeti vypadá dobře, to už by mohlo vyjít? – ale Connect EV Nissan říká, že ne, rovněž tak navigace Leafu: „ žádná charging station in requested area!" Chargemap.com také nevypadá příliš růžově. Gospič, 200km, očekával/ uvital bych ještě jedno nabití v Karlovaci, ale žádný vyhledávač nic nenabízí – nu což, přeci nepojedu oklikou přes Slovinsko a po pobřeží (kde nějaké stanice jsou). Internetové mapy ukazují po dálnici 199 km, viz obr. 19. S výjezdem v Malé Kapelle na jejich vysočinu, pak její projetí přes nejrůznější zvlnění do Gospiče. 243 km je na displeji jen proto, že jsem zatím jel hodně úsporně (protože víceméně po rovinkách), ale třeba existuje perpetuum mobile? Alespoň trošku, v podáni Nissanu? Přímá cesta podle internetových map ukazuje 191, pešky za 1 den 17 h, vtipné (též obr. 19). Je to přes Plitvičky. Hezká cesta, kterou známe z dřívějších dob, kdy dálnice nebyla (ušetřím poplatky), ale co ty kopce... Je lepší dálnice, nebo ne-dálnice?